Allt fler människor börjar att intressera sig för sina hem och med detta växer renoveringsprojekten. Det diskuteras flitigt vilka hantverkare som är bäst, vilka man bör använda sig av, men även vilka man bör undvika. Tyvärr finns det en hel del skräckexempel på hantverkare som har utfört dåliga jobb eller som har fått priserna att stiga långt över överenskommet. Undvik de vanligaste misstagen som svenskar gör när de anlitar en hantverkare och känn dig trygg med att det blir som ni har kommit överens om.

  • Ett av de absolut vanligaste misstagen är att man inte kontrollerar vilken behörighet som hantverkaren har eller att man inte ber om ett intyg på den behörighet som hantverkaren utger sig för att ha. När det kommer till el eller VVS är detta extra viktigt.
  • Behörighet är inte allt och med referenser från tidigare kunder kommer man långt. Hantverkaren kommer troligtvis själv bara ge ut referenser från nöjda kunder, så använd dig av internet eller forum för att skapa dig en bild av hantverkarens kompetens och professionalism.
  • En offert är inget avtal och visst kan det kännas prisvänligt att anlita en hantverkare “svart”. När man gör detta avsäger man sig dock alla skydd och garantier, vilket i slutändan kan bli en kostsam historia. Använd ett ordentligt avtal där båda parter signerar.
  • Du bör aldrig anlita en hantverkare som inte har en försäkring. Det är något som de flesta vet om, men vad ingår egentligen i den försäkring som hantverkaren har? Be om att detaljerat få information om vad som ingår i försäkringen, t.ex. byggfelsförsäkring, rot-försäkring eller ansvarsförsäkring.
  • Har det blivit fel? Ring inte någon annan hantverkare och försök inte åtgärda felet själv. Gör du detta har du ingen möjlighet att reklamera felet eller skadan, eftersom hantverkaren då inte kan ta ansvar för vad som skett.